La Bofill demana als partits polítics que incorporin als programes mesures concretes per garantir l’equitat educativa

Planteja destinar més recursos als més vulnerables, suport a matemàtiques i català i avançar contra l’abandonament escolar


La Fundació Bofill ha demanat un compromís polític amb l’equitat educativa a tots els partits de cara a les eleccions del 12 de maig. L’entitat ha plantejat en un document vuit reptes educatius urgents pendents de resoldre i una quarantena de propostes concretes. Entre aquestes destaquen reforç a les matemàtiques i el català, més recursos, més suport als més desfavorits i garantir activitats fora de l’horari escolar. La Bofill vol que els partits les incorporin als seus programes en una legislatura que ha alertat serà “determinant” per al futur de l’educació. També ha elaborat un comparador electoral amb les mesures que planteja cada formació.

Sota el títol ‘La legislatura de l’educació: reptes i propostes per millorar l’equitat educativa’, la publicació lamenta que l’infrafinançament crònic de l’educació no s’ha revertit a Catalunya i això va acompanyant d’un increment de les desigualtats socials. Hi afegeix els mals resultats en les darreres proves de competències i com aquests han estat el “detonant” d’un debat en profunditat.  

La Fundació ha alertat també sobre l’actual context de polarització i “espiral reaccionària”, que fa encara més indispensable situar les desigualtats educatives al centre del debat públic. Ha afegit que la societat catalana, com moltes d’occidentals, corre el risc de fractura social i a l’escola hi ha en joc la convivència.  

Més matemàtiques i català i lluita contra l’abandonament

El primer repte planteja la recuperació d’aprenentatges en clau d’equitat i proposa mesures com les agrupacions reduïdes a matemàtiques, programes gratuïts de suport educatiu de matemàtiques i català en horari no lectiu i ampliar les aules d’acollida.  

El segon punt és la lluita contra l’abandonament escolar prematur i per això proposa prioritzar els centres amb més nivell d’abandonament amb dotació de recursos, personal i acompanyament específic cap a l’educació postobligatòria, un programa de beques per alumnes de 3r d’ESO a 2n de postobligatòria en risc de pobresa i exclusió, un nou decret d’orientació amb plans individualitzats, acompanyament a tots els centres i ampliar l’oferta postobligatòria.  

El tercer reclam són els centres socialment desafavorits, uns 600. La Bofill planteja intensificar les mesures del Pacte contra la Segregació, zones d’acció prioritària o sistemes que incentivin projectes d’intervenció a llarg termini.  

Vuit reptes per millorar l'educació a Catalunya | Fundació Bofill
Vuit reptes per millorar l'educació a Catalunya | Fundació Bofill

El quart busca l’equitat educativa més enllà de l’escola garantint, per exemple, un mínim d’una activitat extraescolar setmanal i dues setmanes de lleure a l’estiu, una oferta de casals municipals durant totes les vacances i gratuïta per als alumnes en risc de pobresa, atorgar places automàticament en base a l’ús de beques menjador o serveis socials, l’ús social d’instal·lacions fora de l’horari escolar o garantir menjador escolar i transport de tarda en territoris rurals, entre d’altres.  

El cinquè repte és l’increment del finançament dels centres i la Bofill planteja fer-ho amb una prova pilot territorial del finançament per fórmula, que a banda de les dotacions econòmiques permeti distribuir dotacions docents però també d’altres àmbits professionals, com psicòlegs, psicopedagogs, logopedes o infermeres; en funció de les necessitats.  

El sisè punt és reduir la segregació del 34% al 18% en quatre anys consolidant polítiques com la detecció de l’alumnat en risc de pobresa abans de la preinscripció, més places per alumnat vulnerable als centres sense complexitat o obrir oficines municipals d’escolarització a tots els municipis de més de 10.000 habitants. També establir ràtios màximes i mínimes per grup, coordinar l’oferta entre zones o modificar criteris d’assignació, així com aprovar un nou decret de concerts.  

Els dos darrers reptes són la digitalització i la universalització de l’1-3. Pel que fa al primer, es proposa crear un pla de xoc pel benestar digital, l’avaluació de l’impacte de les tecnologies als centres i garantir-ne una biblioteca de qualitat a tots, així com un programari lliure, ètic i pedagògic autònom d’empreses tecnològiques. Pel que fa al segon, proposa estendre la dotació d’escoles bressol públiques als entorns i municipis amb menor cobertura, cobertura gratuïta a tots els infants d’un any començant pels més vulnerables i campanyes de sensibilització i activació de la demanda per atraure els col·lectius més vulnerables. 

La Bofill ha fet arribar el document a tots els partits amb representació al Parlament i està fent trobades per presentar-lo personalment a totes les formacions, excepte a Vox. A partir d’aquí, ha donat el tret de sortida a la campanya ‘Vota Educació’ per contribuir a situar l’equitat al centre del debat públic i polític. 

Subscriu-te al butlletí de Social.cat per rebre les últimes novetats al teu correu.


No hi ha cap comentari

Comenta aquest article